Regulamin, przez określenie podstawowych obowiązków i uprawnień Mieszkańców Domu tworzy niezbędne warunki do kształtowania podstawowych zasad porządku, ładu i dyscypliny, właściwej atmosfery pracy i stosunków międzyludzkich.
INFORMACJE OGÓLNE O DOMU
- §1
- Dom Pogodnej Starości im. św. Brata Alberta w Dynowie, ul. Ks. Józefa Ożoga 12a jest placówką Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta w Dynowie z siedzibą w Dynowie, ul. Ks. Józefa Ożoga 12a.
- Dom jest przeznaczony dla 73 osób, obojga płci:
– 50 osób w podeszłym wieku,
– 23 osób przewlekle somatycznie chorych.
Na podstawie decyzji Wojewody Podkarpackiego z dnia 27.07.2010 r. S.I-9013-2/10, decyzji z dnia 10.02.2012 r. S.I-9423.1.1.2012.AT oraz decyzji z dnia08.10.2015 r. S-I.9423.1.10.2015.MKC
- Koordynatorem całości życia i pracy opiekuńczo-resocjalizacyjnej w Domu jest Kierownik Domu, który działa w oparciu o istniejące zespoły pracowników i jest ich bezpośrednim przełożonym.
- Opiekę duchową sprawuje Kapelan duszpasterzujący przy domowej Kaplicy. Jeśli nie ma na miejscu Kapelana, Kierownik wraz z Opiekunami przewodniczy wspólnej modlitwie uwzględniając również zaangażowanie Mieszkańców Domu.
- Pracodawcą dla zatrudnionych pracowników jest Dom.
- Nadzór nad działalnością organizacyjną i merytoryczną Domu sprawuje Prezes i Zarząd miejscowego Koła, służąc przy tym radą i zabezpieczając byt Domu.
- §2
- Podstawę prawną funkcjonowania Domu stanowi Statut Domu nadany przez Zarząd Koła Dynowskiego.
- § 3
- Budżet pochodzi z dotacji Powiatu Rzeszowskiego na podstawie umowy o realizację zadania z zakresu pomocy społecznej – prowadzenia domu pomocy społecznej zawartej dnia 2 stycznia 2009 r. z Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta – Kołem Dynowskim dla osób przyjętych na podstawie decyzji o umieszczeniu wydanej przed dniem 1 stycznia 2004 r. i osób posiadających skierowanie wydane przed dniem 01.01.2004 r., z dotacji gmin, z których osoby zostały przyjęte na podstawie skierowania wydanego po 1 stycznia 2004 r. oraz z dochodów własnych pochodzących z: odpłatności Mieszkańców Domu i ich rodzin, dotacji organów i instytucji administracji rządowej, samorządowej i pozarządowej, darowizn i zapisów osób fizycznych i prawnych, zbiórek publicznych i innych.
- Dom nie jest jednostką budżetową, ani zakładem budżetowym w rozumieniu prawa budżetowego, a jego pracownicy nie są pracownikami jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego.
ORGANIZACJA DOMU
- § 4
- Dom jest placówką stacjonarną, całodobową, czynną przez cały rok, przez wszystkie dni tygodnia i zapewnia mieszkańcom niezbędną opiekę.
- Organizacja Domu jest dostosowana do potrzeb mieszkańców.
- § 5
- Podstawową komórką organizacyjną w Domu jest zespół/dział, za który odpowiedzialny jest bezpośredni przełożony, których powołuje Kierownik Domu.
W Domu funkcjonują następujące komórki organizacyjne:
- Zespół Opiekuńczo-Terapeutyczny
- Zespół Medyczno-Rehabilitacyjny
- Zespół Finansowo-Księgowy
- Dział Administracyjno-Gospodarczy
- Samodzielne stanowiska pracy:
– pracownik socjalny
– kapelan
– lekarz
– psycholog
– inspektor bhp
Zasady podległości i organizacji każdego działu określa Schemat Organizacyjny Domu, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
Usługi pielęgniarskie świadczą pielęgniarki z Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej św. Brata Alberta, powołanego przez Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta, Koło Dynowskie.
- § 6
- W Domu działa zespół opiekuńczo-terapeutyczny składający się z pracowników, który opracowuje indywidualne plany opieki dla każdego mieszkańca oraz etapy ich realizacji. Zespół i Kierownika Zespołu powołuje Kierownik Domu.
Działania i realizację planu opieki indywidualnej (POI) koordynuje pracownik zwany pracownikiem pierwszego kontaktu, wskazany przez mieszkańca lub wyznaczony przez Kierownika zespołu opiekuńczo-terapeutycznego.
Każdy pracownik pierwszego kontaktu prowadzi indywidualny arkusz planu opieki mieszkańca, którego wzór stanowi załącznik nr 2.
Listę pracowników pierwszego kontaktu stanowi załącznik nr 3. Lista powinna być aktualizowana w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak jak raz w roku.
Plan opieki indywidualnej realizowany jest na podstawie procedur postępowania, które mogą być aktualizowane i uzupełniane po zatwierdzeniu przez Kierownika Domu.
Procedury aktualnie obowiązujące to:
– karta osobowa mieszkańca,
– karta medyczna mieszkańca,
– procedura przyjęcia do Domu,
– procedura przechowywania depozytów wartościowych i dokumentów,
– procedura postępowania w przypadku rezygnacji z miejsca,
– procedura postępowania w razie pogorszenia się stanu zdrowia mieszkańca,
– procedura postępowania w sprawie nagłego wezwania pomocy medycznej i skierowania mieszkańca do szpitala,
– procedura postępowania w razie zgonu.
Wykaz procedur postępowania stanowi załącznik 4.
Zasady opieki i pomocy mieszkańcom Domu reguluje Karta Praw i Obowiązków Mieszkańca Domu, która stanowi załącznik nr 5.
Wszyscy pracownicy Domu zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej oraz ponoszą odpowiedzialność materialną w zakresie zleconych zadań i obowiązków.
- § 7
- Dom prowadzony jest zgodnie z zasadami etyki chrześcijańskiej oraz wskazań św. Brata Alberta. Charakter Domu zakłada świadczenie pomocy najbardziej potrzebującym, zapewnia jego mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia oraz zaspokaja podstawowe potrzeby bytowe, zdrowotne, opiekuńcze, rehabilitacyjne, religijne i społeczne.
- Osoby pracujące w Domu i członkowie Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta oraz wolontariat włączają się w odpowiedzialność za mieszkańców Domu i za dobro Domu.
- Budowaniu wspólnoty Domu i współodpowiedzialności, o której mowa w pkt. 2, służyć będą codzienne wzajemne kontakty, planowane okresowe spotkania celem wykorzystania doświadczenia dla lepszego wypełniania zadań Domu wobec jego mieszkańców. Spotkania te mogą być organizowane z inicjatywy Prezesa i Zarządu Koła Dynowskiego, Kierownika Domu i pracowników oraz mieszkańców.
ORGANIZACJA PRACY
§ 8
- Pracodawcą dla wszystkich zatrudnionych jest Dom reprezentowany przez Kierownika Domu.
- Do pracowników Domu znajdują zastosowanie prawa i obowiązki wynikające z Kodeksu Pracy, z Regulaminu Pracy w Kołach Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta obowiązującego w Domu oraz warunki określone w umowie o pracę. Regulamin Pracy stanowi załącznik nr 6.
- Raporty z dyżurów pielęgniarek i opiekunów oraz zeszyt wyjść mieszkańców prowadzone są na bieżąco. W Domu jest lista obecności pracowników, z wyjątkiem pielęgniarek, która znajduje się w sekretariacie Domu. Każdy pracownik po przybyciu do pracy potwierdza swoją obecność osobiście podpisem na liście obecności. Pielęgniarki składają swoje podpisy osobiście w raportach przy przyjmowaniu i przekazywaniu dyżuru.
- § 9
- Regulamin wynagradzania i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w Domu Pogodnej Starości im. św. Brata Alberta w Dynowie nadany jest przez Zarząd Koła Dynowskiego. Regulamin wynagradzania stanowi załącznik nr 7.
- Zarząd Koła przy ustalaniu wynagrodzenia zachowuje odpowiednie przepisy przewidziane w Kodeksie Pracy.
§10
- W razie nie stosowania się przez pracowników do przepisów Kodeksu Pracy, Regulaminu Pracy, Regulaminu Organizacyjnego Domu, zakłócania porządku, zasad współpracy, nie wywiązywania się z obowiązków, wprowadzaniu braku zaufania do przełożonych – mogą być stosowane kary przewidziane w prawie pracy i niniejszych regulaminach z wypowiedzeniem umowy o pracę włącznie.
- § 11
- Dom prowadzi Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
- Zasady przeznaczania środków funduszu określa Regulamin gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Domu Pogodnej Starości im. św. Brata Alberta w Dynowie opracowany przez Kierownika Domu wraz z pracownikami wybranymi do Komisji Socjalnej przez wszystkich pracowników. Regulamin ZFŚS zatwierdza Zarząd Koła Dynowskiego.
- Środki funduszu socjalnego gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym Domu.
- Funduszem administruje Kierownik Domu, który korzysta z pomocy Komisji Socjalnej.
Regulamin Funduszu Świadczeń Socjalnych stanowi załącznik nr 8.
- § 12
- Pracownicy poszczególnych działów otrzymują odzież i obuwie ochronne według potrzeb i przy uwzględnieniu możliwości Domu.
- Zasady przydziału odzieży i obuwia ochronnego określa Regulamin Pracy.
- § 13
- W Domu obowiązują zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Dom posiada opracowaną Instrukcję Bezpieczeństwa Pożarowego. Znajduje się ona w Sekretariacie i w dyżurce pielęgniarek.
Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego stanowi załącznik nr 9.
- § 14
Niniejszy Regulamin Organizacyjny Domu Pogodnej Starości im. św. Brata Alberta w Dynowie został przyjęty przez mieszkańców i pracowników Domu na ogólnym zebraniu oraz zatwierdzony przez Zarząd Koła Dynowskiego.
Dynów, dnia 16.10.2015 r.